Pri určitých modeloch je nevyhnutné mať vodičský preukaz skupiny AM alebo vyššie, podobne ako pri skupine A1. Skútre zahrnuté do skupiny AM sú obmedzené na výkon motora do 4 kW. Toto obmedzenie existuje v právnom rámci už od roku 2013. Pre elektroskútre patriace do skupiny A1 platí obmedzenie výkonu do 11 kW.
Povolenie na vedenie skupiny AM môžete získať už od 15 rokov, zatiaľ čo oprávnenie pre skupinu A1 je možné získať už vo veku 16 rokov. Držitelia bežného vodičského preukazu skupiny B môžu ovládať vozidlá kategórie AM a tiež motocykle skupiny A1 s automatickou prevodovkou.
Pre elektroskútre, ktorých maximálna rýchlosť nepresahuje 25 km/h a majú pedále, pričom výkon nepresahuje 250 W, nie je potrebné vodičské povolenie. Tieto zariadenia sú oficiálne považované za elektrobicykle. Dôležité je, že pohon vozidla je riadený ľudskou silou pomocou šliapania do pedálov.
V tejto problematike sa uplatňujú predpisy nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/2013, ktoré majú prednosť pred národnymi predpismi v Českej republike, konkrétne pred vyhláškou č. 341/2014 Zb.
Okrem toho, pre elektrické skútre sú potrebné aj nasledujúce dokumenty a postupy:
Požiadavky pre získanie veľkého technického preukazu: Pre získanie veľkého technického preukazu budete potrebovať COC certifikát, doklad totožnosti, originálny doklad o kúpe elektrického skútra a prípadne súhlas vlastníka, ak je odlišný od prevádzkovateľa.
Povinné poistenie: Elektrické skútre, rovnako ako všetky vozidlá na cestách, musia mať povinné poistenie. Pre toto poistenie je potrebná tzv. zelená karta. Ceny povinného poistenia sa pohybujú okolo 20 € ročne. Je tiež možné uzavrieť dobrovoľné havarijné poistenie.
Technická kontrola, registracia : Elektrické skútry kategórie LA podliehajú prvej technickej kontrole po 6 rokoch a potom každé 4 roky. Elektrické skútry kategórie LC podstupujú prvú kontrolu po 4 rokoch a potom pravidelne každé 2 roky.
Elektrické skútre kategórie L1e-A spadajú pod kategóriu ľahkých dvojkolesových motorových vozidiel a majú špecifické technické a regulačné požiadavky podľa legislatívy EÚ a Slovenskej republiky. Hlavné charakteristiky tejto kategórie:
Maximálny výkon:
Maximálna konštrukčná rýchlosť:
Hmotnosť vozidla:
Použitie:
Registračné požiadavky:
Ak výkon motora alebo maximálna rýchlosť presiahnu tieto limity (napr. výkon >1 kW alebo rýchlosť >25 km/h), vozidlo sa už zaraďuje do kategórie L1e-B, kde je registrácia na ŠPZ povinná.
Kategória L1e-A je teda určená pre najľahšie elektrické skútre, ktoré sú legislatívne blízke elektrobicyklom, ale bez potreby šliapania.
Registrácia elektrického skútra: Registrácia nového vozidla prebieha na registri cestných vozidiel.
Čo všetko budete potrebovať:
Vybavenie elektrického skútra a požiadavky: Elektrický skúter musí mať povinné vybavenie určené zákonom, ako je napríklad ochranná prilba pre vodiča aj spolujazdca. Tieto požiadavky platia aj pre elektrické skútry, aj keď ich rýchlosť nie je veľká.
Plánovaná technická kontrola: Termíny prvej technickej kontroly sa líšia podľa kategórie vozidla. Elektrické skútry kategórie LA majú prvú kontrolu po 6 rokoch a potom každé 4 roky. Elektrické skútry kategórie LC majú prvú kontrolu po 4 rokoch a potom každé 2 roky.